28 juli 2012

Körkort

Jag skulle kunna använda den här bloggen till att vädra min egen svarta sorg men jag vill inte göra det. Jag vill hellre använda bloggen till att skriva om mina minnen med Malin. Dels för att jag vill berätta om vilken fantastisk fin person som Malin var och jag vill också hålla Malins minne levande. Vi är på Gåsö just nu men jag var tvungen att göra en snabbvisit i Västerås häromdagen. Bl.a skulle jag titta på en fastighet på Hässlö. Jag stannade bilen utanför den fastigheten och då kom jag att tänka på att det var precis här som Malin och jag gjorde hennes första övningskörning för körkortet. Jag tyckte då att det var en perfekt plats att övningsköra vid. Det är platsen där flygledartornet och Hässlö Spa ligger. Man kan köra runt, runt. Ganska fritt från trafik. Perfekt för att öva att starta och stoppa, att gasa och släppa upp kopplingen. Vi körde runt, runt, stannade och körde. Vid ett tillfälle stannade vi bilen och Malin skulle göra allt från början, dvs starta motorn, blinka, kolla i backspegeln, titta i döda vinkeln, gasa och släppa upp kopplingen och så iväg. Det började inte så bra. Malin missade att starta bilen men hon märkte det inte. Och jag sa inget om det. Hon blinkade, kollade backspegeln, tittade vid den döda vinkeln, gasade och släppte upp kopplingen. Men inget hände. Motorn var ju inte igång. Då sa jag: Malin, det kanske går bättre om du startar bilen. Jag tyckte det var roligt men Malin blev vansinnigt arg. Nu åker vi hem skrek hon och det gjorde vi. Det blev tyvärr ingen mer övningskörning. Sedan flyttade hon till Göteborg. Det gick väl ett år eller så och så kom hon hem en helg. Vi satt i köket, Meidi, Lotta, Malin och jag. Så lade hon plötsligt upp ett kort på bordet. Jag tittade på kortet men fattade inte riktigt vad det var. Men ser du inte var det är, sa Malin. Då såg jag. Det var ett körkort. Hon hade fått sin revansch. Hon hade tagit körkortet i Göteborg. Mamma Meidi var inblandad och de hade verkligen hållit det här hemligt för mig. Naturligtvis blev jag jätteglad och det var verkligen bra gjort att ta körkortet i Göteborg som ju är en helt annan trafikstad än Västerås och långt ifrån körningen på Hässlö. Malin var en bra bilförare och hon var verkligen inte rädd av sig. Med ett färskt körkort körde hon bl.a ned genom Europa. In i trafiken i Paris. Och hon älskade verkligen att köra bil, min älskade dotter Malin. /pappa/

3 kommentarer:

  1. Hahahaha!! Ni har inte haft det latt alla ganger. Gud va arga vi kunde bli. Jag hade liknande rundor med pappa som skojade om kangurubensin, vilket ocksa resulterade I hemfart. Malin va nog den envisaste manniskan pa jorden, sa typiskt henne att overraska dig med att ta korkort i smyg. Smygarflickan Nilam <3

    SvaraRadera
  2. Det var alltid en fröjd att åka bil med Malin. Hon körde som en gud. Minns när hon sa: jag ska aldrog ta körkort! haha.. kanske var det efter den där gången??

    SvaraRadera